A Hit, a Gyülekezet
és az Adomány
Vallomás…, ha tényleg
érdekel
Rég óta ismert történet a Bibliában Káin és Ábel áldozata.
Az egyiket elfogadta Isten, a másikat nem. Káin azt hitte, hogy ő adhat valamit
Istennek, Ábel viszont meglátta a bensőjében, hogy Isten az, aki adományt ad az
embernek és az általa vitt bárányban Isten ajándékára mutatott rá, aki a
Krisztus. Ő Isten jótéteménye, az
egyedüli, aki utat nyit számunkra a Mennybe.
Bibliai példázattal élve az irgalmas szamaritánus
történetében mi vagyunk a kifosztott, kirabolt, félholt rászorulók és az Atya
maga az irgalmas szamaritánus, aki ránk költötte el mindenét. A pénz, amit a
fogadósnak adott, a kötszer és olaj, amivel bekötözte és bekente a sebeinket, a
barom, amelyikre bennünket ráhelyezett, az mind Krisztus. Vagyis, amikor én
Isten elé járulok, csak Ábel hozzáállása szerint, a Krisztust tudom felmutatni
az Atyának, akit maga az Atya adományozott oda én nekem, én nem tudok adni
semmit, csak az Atya adományát tudom felmutatni és neki adni ezért minden
dicsőséget.
Az Ószövetségben vitt minden áldozat felajánlásának csak az
adott értéket, hogy előre tekintve, a Krisztus eljövetelét hirdette, az Ő
áldozatának előképe volt. Ha ezt kivennénk belőlük, akkor Káin hamis áldozatával
teljesen egyenlővé lennének és a Törvény időszaka alatt Isten számtalanszor
utasította el éppen ezért népének áldozatait. A Názáreti Jézus Krisztus
megjelenésével és áldozatával az előképek időszakának pedig teljesen vége lett.
A Zsidókhoz írt levél 7. része külön a tizeddel kapcsolatban
is megállapítja, hogy az ószövetségi törvény szerinti tized fizetés időszakának
vége van és helyette most már más van.
Jézus Krisztus eljövetele előtt kb. 400 évvel, az
ószövetségi törvény szerinti tizedfizetés idején vajon Malakiás próféta
(Mal.3;8) melyik tizedfizetést kérhette számon Isten népétől? Az
ószövetségit,…vagy az újszövetségit? Malakiás a törvény alatt lévőktől kérte
számon a törvény szerinti tized fizetést.
Lévi fiai a családok elsőszülötteit váltották ki a papi
hivatás gyakorlására az Ószövetségben. Az Újszövetségben Jézus Krisztus az
elsőszülöttek kiváltója, a lévitai papság ezzel megszűnt. Megkezdődött Jézus
Krisztus papságának az időszaka, ahol Ő maga az adomány, a tized is. Ő
egyszerre a pap, aki viszi az adományt és egyszerre maga az adomány is (sőt még
az elsőszülött is, az Atya elsőszülöttje és elsőszülött a halottak közül).
Amennyiben mi, újjászületett hívők mindannyian, Jézus
Krisztus főpap mellett újszövetségi papok is vagyunk, nem vihetünk más ajándékot
Isten elé, csak amint Ábel is, Isten nekünk ajándékozott adományát vihetjük.
Nem adhatunk mást egymásnak sem, mint Akit Isten adott adományként mi nekünk. Az
Újszövetségben tehát a pap is, az ajándék is, vagyis a tized is maga Jézus
Krisztus.
Az újszövetségi adományozásnak, tizedfizetésnek a mércéje
tehát nem az Ószövetség betűje. Nem a számtani pontosság, a kimaradhatatlan
rendszeresség, nem is egy földi dimenzióban értelmezhető célközönség. Hanem
annak elismerése, hogy az adomány Jézus Krisztus, akit az Atya adott a mi
számunkra és én nem adhatok semmit, csak Ő rá mutathatok rá. Minden ilyen
„ábeli” motivációból történő „jótett” megfelel az Újszövetség mérőzsinórjának,
függetlenül az összeg nagyságától, idejétől, rendszerességétől-rendszertelenségétől,
a segítségnyújtás formájától, módjától, célközönségétől, stb.
Abban a pillanatban, hogy bármely cselekedetem, jótettem,
ajándékom kapcsán dicsekedni kezdek, számon kérek, másokat nem méltányolok, nem
látom magamhoz képest különbnek még a bűnösnek látszó embertársamat is, nem
tudok a személyemet érintő sérelmekre jóindulattal, áldással reagálni, nem
tudok szolgaként viszonyulni az engem bántalmazók irányába, akkor az
újszövetségi mércétől eltértem.
Ha a Malakiás feddése szerinti, vagyis az ószövetségi
törvény betűje szerinti tizedfizetés külsőséges, formai mércéjét tekintem
irányadónak, akkor a Galata5;4 szerint elszakadok a Krisztus szerinti helyes
cselekedetektől, vagyis az újszövetségi tizedfizetéstől.
A Lukács18;9-14-ben leírt történet a farizeus és a vámszedő
imájáról jól mutatja mindezt. A mára már pejoratív jelzővé vált farizeus attól
negatív szereplője a történetnek, hogy bár Malakiás feddésének engedett és a
törvény betűjét formálisan teljesítette, tizedet fizetett, mégis ez által fölé
emelte magát egy másik embernek. Mivel létrejött benne ez az elbizakodottság,
ez a vallási felsőbbrendűség, így még egy hozzá képest formálisan bűnösebbnek
tűnő (nem vallásos, nem „egyháztag”) ember is közelebb volt nála az üdvösséghez.
Lenézhetünk-e, lekezelhetünk-e, kriminalizálhatunk-e ma egy külsőre
bűnösnek látszó világit, akár egy más vallásút, egy bevándorlót, egy migránst,
egy baloldalit, egy liberálist, stb. anélkül, hogy az újszövetségi mércétől, az
Atya ajándékától, Jézus Krisztustól és az Ő alázatától el ne térjünk?
A Máté6;1 szerint semmilyen adományozást ne tegyünk az
emberek előtt, hogy lássák a mi jócselekedetünket, mert így az emberektől lesz
dicséretünk. Így nem az Atya ajándékát, Jézus Krisztust visszük, és nem Őt
dicsőítjük, hanem magunkat, és elvész az ajándék mennyei értéke. Ez tehát
újszövetségi mérce, amint az 1. Korintusbeli levélben is szerepel, „hogy ne
dicsekedjék Ő előtte egy test sem”. Vajon amikor adománygyűjtő TV reklámokban
önmagunk jócselekedeteit hirdetjük, nem térünk-e el a fenti, újszövetségi
mércétől? Nem tolódhat-e el a dicsőség valamilyen mértékben Jézus Krisztusról
egy vallási felekezetre?
Számon kérhető-e tehát bárkitől az Egyházban a tizedfizetés
ószövetségi, formai, betű szerinti mércéje? Ha megtörténik ilyen, tarthatjuk-e
azt jelentéktelennek?
A fentiekből is jól látható, hogy a tizedfizetés, az egyházi
adomány felajánlása körüli polémia igazából ennél mélyebb tartalomról szól. Ez
pedig nem más, mint az úgynevezett „törvénykezés”. Amikor a krisztusi hit mellé
vagy helyett külső elvárásokat, bibliainak tűnő, de pusztán formai
követelményeket helyeznek hívőkre, mintha azok üdvösségi feltételek, vagy az
Egyházhoz tartozás feltételei, vagy az Úr követésének feltételei lennének. A
tizedfizetéssel kapcsolatos ószövetségi mérce hangsúlyozása az Újszövetségben,
ugyanolyan, mintha azt mondanánk, hogy a szombatot is a törvény betűje szerint
kellene megtartani, vagy akár a körülmetélkedést szintén a testen kívül
követelnénk meg az Újszövetségben. Törvénykezés annak a számon kérése is, hogy
ki, hányszor, mikor járt gyülekezetben, hiszen ez is egy külsőség, nem az
újszövetségi mérce.
Mivel előző blog bejegyzéseim kapcsán többen kérdezték,
kérdőjelezték meg, hogy miben hiszek, íme, leírtam, talán segíthet a
félreértések elkerülésében.
És most nézzünk meg még egy igét a Bibliából, amit
előszeretettel olvasunk fel az adakozásra buzdítás céljából. Zsid.13;15-16:
„Annak okáért ő általa vigyünk dicséretnek áldozatát
mindenkor Isten elé, azaz az Ő nevéről vallást tevő ajkaknak gyümölcsét.
A jótékonyságról pedig és az adakozásról el ne
felejtkezzetek, mert ilyen áldozatokban gyönyörködik az Isten.”
A 15. vers szerint az újszövetségi áldozat az, hogy Jézus
Krisztus nevéről tesz vallást az ajkam, ez az Isten dicséretének az áldozata.
Vagyis ugyanúgy, mint Ábel, nem a magam cselekedetével, áldozatával dicsekszem,
hanem Isten adományát emelem fel és mutatom fel. Ezt is csak általa tehetem
meg.
A 16. versben szereplő jótékonyság szó az eredetiben
egyáltalán nem konkrétan anyagi áldozatot jelent, hanem annál jóval szélesebb
körű, mindenre kiterjedő cselekedetet, és arról szól, hogy el ne feledkezzek
arról, hogy az a fentiek értelmében megfelelő tartalmú legyen az, amit teszek.
Az adakozásra
használt kifejezés az eredetiben pedig a „koinonia”, vagyis a közösség, közös
részesedés. Így tehát el ne felejtkezzek a 15. versben leírt újszövetségi
áldozat gyakorlásakor arról, hogy azt csak Krisztus áldozata által tehetem.
Ez az ige szakasz nem egy külső forma gyakorlására buzdít,
hogy formailag adakozzak, hanem egy Krisztussal azonosuló, az Ő ajándékát
felmutató belső hozzáállásra, a hit megtartására, ami a szívben van.
Legyen ez most a végszó.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése