Elveszik-e
a pénzt a hívőktől…
…a
Hit Gyülekezetében?
Gondolkodj
újra velem, kérlek, testvérem! Segíts, hogy bölcsességre jussak! Felelj, hadd
kérdezzelek, mondj valami okosat! Taníts, hogy balgatag ne maradjak!
Avagy
Schiffer András szavaival élve, fussunk neki még egyszer, méghozzá: Szőröstől-bőröstől,
Balavány Györgyöstől.
1. Miért van az, hogy ez a kérdés, ez a téma, mindig újra
előkerül? Pedig hivatalosan már oly sokszor mondta nekünk a képernyőn egy
mosolygós arc, hogy: „Ez nem igaz, senkitől nem szedünk tagdíjat, nem található
a tagok fizetési kötelezettségére vonatkozó semmilyen előírás, vagy szabályzat.”
– Megerősíthetem, ez tényleg így van.
Létezhet-e, hogy mindennek ellenére mégis kényszerítve
érezhetik magukat az istentiszteleteket látogató hívők az adakozással,
tizedfizetéssel kapcsolatban? Létezhet-e egy szabályzatban előírt kötelezettség
nélkül is működő kényszer? Meg lehet-e fosztani valakit a szabadságától az
adakozás, tizedfizetés területén anélkül, hogy ennek írásban, hivatalosan deklarált
formája létezne? Nem lehet, hogy azért ismétlődik meg ezzel kapcsolatban a
kérdés mindig újra és újra, mert erre a választ mindeddig kikerülte a válaszadó
és a kérdezőkben így továbbra is ottmaradt a megválaszolatlan hiányérzet? Vajon
valóban nem érti a kérdést, vagy nem akarja érteni és ezért kerüli ki a
hiteles, valódi válaszadást a prédikátor?
Emlékezzünk meg most is mindenek előtt arról, hogy a
80-as évek végén a maitól teljesen eltérő, más gyakorlat működött a
gyülekezetben. Gyűjtés istentiszteleten minden szökőévben volt nagyságrendileg
(pl. ha valakin segíteni kellett valamilyen tragédia folytán, mint mondjuk a
házának a leégése, stb.), tizedet pedig az a szerencsés tudott fizetni, aki
elég kitartó volt ahhoz, hogy kinyomozza, hogy ezt hogyan, kinek, milyen
formában tudja megtenni. Megkockáztatom a kijelentést, hogy a tizedfizetésről
még tanításban sem hallottam senkitől semmit, csak a Bibliát olvasva
találkoztam vele, hogy van ilyen és kedvet is onnan kaptam hozzá.
Mára a gyűjtés heti rendszerességgel ismétlődik, az
istentiszteletnek szinte elválaszthatatlan része, amelyre az összejövetel
központi részében, közvetlen a dicséret után és a prédikáció előtt kerül sor. Ezen
kívül zajlanak a tv-ben az 1%-os gyűjtéshez kapcsolódó kampányok, valamint reklámok,
melyek a karitatív tevékenységeinkre hivatkozva igyekeznek adományt gyűjteni.
2.a) Nézzük most szegény, elcsépelt, rongyosra idézett,
szélvésztől hányt-vetett kulcsigénket, melyet a legtöbb gyűjtés (heti
gyakoriság) alkalmával nekünk felolvasnak. Aki szűken vet - mondja Pál - az
szűken is arat, és aki bőven vet, az bőven is arat (2Kor.9;6-7). Mire
vonatkozik a „szűken”, ill. „bőven” történő vetés - kérdezem én tőletek? Olvasd
el újra és gondolkodj, kérlek! Nem, nem a pénzed mennyiségére, összegére, nagyságára.
Nem. Nem arra vonatkozik, hogy minél többet adsz, annál jobban teszed, és minél
kevesebbet adsz, annál rosszabbul cselekszel. A 7-es vers szerint az ember
szívére, szívének állapotára vonatkozik, legkonkrétabban pedig arra, hogy
mennyire külső befolyástól, kényszertől mentes (ez a „bőven” állapota a
szívnek). Pál az egész gyűjtésnek a lebonyolításában, mondhatjuk, hogy az
összegyűjtött adományok értékével szemben is a legfontosabbnak azt tartotta,
hogy ez az alapelv véletlenül se sérülhessen senkinek az esetében. Hogy tovább
sarkítsam és még egyértelműbbé tegyem: inkább ne adj, mint hogy esetleg,
véletlenül, külső befolyás, kényszer hatása alá kerülj. Csak a saját
elhatározásból, előre eldöntött adományt kívánta elfogadni Pál a jeruzsálemi
rászorulóknak történt gyűjtésben. (Istennek nincs szüksége a pénzedre, Apcsel.17;24-25).
Tehát én azt kérdezem tőletek, hogy a 2Kor.9;6-7 verseinek interpretálása ezzel
az eredeti tartalommal történik-e általában a gyűjtéskor? Amikor azt mondjuk a
pulpitusról, hogy az adományozandó összeg tekintetében mindig a több, a nagyobb
van az Úrtól, akkor helyesen interpretáljuk-e az idézett igeverseket? Nem
hozunk-e létre hangsúlyeltolódást az ige használata folyamán és nem keltünk-e
olyan hatást bárkiben, hogy a Biblia eredeti szándékánál erősebb késztetés
alakuljon ki az adomány fizetése iránt? Pál, vagy bárki a Bibliában tényleg
heti 2 alkalommal tartott gyűjtéseket? Pusztán a gyűjtés sűrűsége és az idézett
ige „enyhén” csúsztatott értelmezése által nem kerülhetnek-e minden jó szándék
ellenére is kényszer/törvény alá némelyek? Nem a szabad akaratból, önként
történő cselekvés ellen fejtünk-e ki befolyást éppen?
2.b) De nézzük tovább, a java igazából még csak most
következik a kérdéseimnek. Ananiás és Zafira története alapján (Apcsel.5;1-5) a
90-es évek második felében az a magyarázat hangzott el a színpadról, hogy Isten
ítélete azért sújtott le rájuk, mert nem adták oda a gyülekezetnek az eladott
házuknak a teljes árát, hanem annak csak egy részét. Először is, megfelel-e ez
a magyarázat az igazságnak? Olvasd el, kérlek, nézd meg, és úgy válaszolj. Mit
olvasol? Azt, hogy Ananiásnak nem volt önkéntes, szabad elhatározása arra, hogy
a házának az árát a gyülekezetnek adja. Abban volt hite, hogy ne adja oda. Sajnos
nem merte megcselekedni ezt a hitét, vagyis megtartani a házát, ill. annak
árát. Félt attól, hogy így a közösség el fogja őt utasítani. Erre a félelmére
hallgatott és megpróbált az általa vélt gyülekezeti elvárásnak megfelelni úgy,
hogy azt hazudta, hogy ő is odaadta a házának a teljes árát a gyülekezetnek,
pedig ez nem volt igaz, csak egy részét adta oda. Péter apostol így értékelte a
történteket: „Megmaradva, neked maradt volna meg, eladva is a te hatalmadban
volt. Akkor miért csináltad ezt?” Ananiás és felesége tehát nem éppen egy
rosszul értelmezett adakozás végrehajtása miatt került bajba? Nem azért
kerültek bajba, mert adtak akkor, amikor lelkiismeretük szerint, az önkéntesség
mércéje szerint nem kellett volna? Ennek az igének ilyen durva félremagyarázása
nem okozhat a hallgatóságban is ugyanolyan félelemből, kényszerből megszülető adakozást,
mint Ananiásban? Amikor nekünk szegezik a kérdést: elveszik-e a Hit
Gyülekezetében a pénzt a hívőktől, nem állhatnak ilyen tapasztalatok is a
kérdezők mögött? Ezek a prédikációk vajon alkalmasak arra, hogy némelyekben azt
az érzést keltsék, hogy el akarják venni a pénzem? Ezzel az üzenettel nem
valóban azt mondjuk, hogy Isten megbüntet téged, ha nem adod ide a pénzed? Nem
úgy tesszük ezt, hogy közben a Bibliát félremagyarázzuk? Nem az Isten Igéjével
történő visszaélés ez, amint ilyenekről Balavány György is említést tesz nagyon
helyesen, mint minden vallással (kereszténységgel is) kapcsolatban fellelhető
negatívumról? Nem úgy sikerült megint kioktatnunk valakit, hogy annak egyébként
teljesen igaza van? A kioktatásunkkal egyben nem követtük el azon nyomban megint
a Biblia félremagyarázását, vagyis azt, amiről Balavány György beszél? Tényleg
fel kell falnunk mindenkit, „szőröstől-bőröstől, Balavány Györgyöstől? Az
egyház mai erkölcsi és szellemi állapotát tekintve van-e egyáltalán hitelessége
és ebből fakadó bármilyen alapja, hogy a világot elítélje, számon kérje,
kioktassa? A biblia nem arról beszél-e, hogy egy „pogány”, egy magát nem
kereszténynek valló inkább fog üdvözülni, amennyiben lelkiismerete szerint
igazságosan éli az életét, mint egy keresztény, aki a Biblia ismeretével
dicsekszik, és közben pedig éppen áthágja Isten útmutatásait (Róma2;13-29)?
3. a) És most nézzük talán a legizgalmasabbat. Ennek a
pontos időszakára kicsit nehezebben emlékszem, de nagyjából talán 2000 körüli
esemény lehet. Az istentiszteleten felolvasott igeszakasz a Malakiás3;8-10. A
felolvasást követően a pulpitusról a pásztorunk jelentőségteljes
arckifejezéssel, fennhangon tette fel a kérdést a feszülten figyelő
gyülekezetnek: „Na, ki az a hazug, aki nem fizet tizedet?” A la natúr
megvizsgálva így elsőre ezt a mondatot, tartalmazza-e azt az állítást, hogy aki
nem fizeti a tizedet, az hazug? Ki az egy keresztény gyülekezetben, akinek
feltett szándéka az lenne, hogy hazug lesz? Következik-e ebből a mondatból az,
hogy ha én nem akarok hazug lenni, akkor tizedet kell fizetnem? Az egyház
vezetőjétől, a legnagyobb szellemi/vallási tekintélytől elhangozva ez a
kijelentés, bírhat-e legalább akkora erővel a hallgatóság számára, mint bármely
szabályzatban rögzített tagdíj kötelezettség? Egy tagdíj kötelezettség áthágása
esetén nem csak egy emberi szabályt hágok-e át, míg a szellemi vezető által
hirdetett ige esetében Isten parancsát? Alkalmas-e arra ez a mondat, hogy az
önkéntességemtől, a saját elhatározásból, szabad akaratból történő adakozástól
engem megfosszon? Hol a szabadság, hogy ha hazug leszek akkor, ha nem adok? Na,
de hát ez van a Bibliában, ezt írta Malakiás! – mondod te. Igen, ott, akkor, azoknak,
az Ószövetségben – mondom én. Nem eltérő-e a Biblia, az Újszövetség
szellemiségétől úgy idézni ezt a verset, mint ha ma, az újszövetségben,
mindenkire, mindenkor egy kötelező törvény lenne? Az Újszövetség nem megváltott-e
minden törvény, azaz kényszer, külső kötelezettség alól? Hol teszünk említést
azokról az igékről, amelyek a Malakiás üzenetével ellentétben éppen arról
szólnak, hogy utálatos volt Isten előtt az adomány gyakorlása? (Ámós5;21-23 és
Mikeás3;1-11 és Mikeás6;7-8 és Esa.1;11-13 és Hós.6;6 és stb.)
3. b) Nem a hívő elkötelezettségének adományokban történő
mérése ellen tiltakozik-e Jézus a Máté23-ban (Máté23;16-23)? Nem azt állítja-e
itt, hogy az egyháznak fizetett adomány nélkül is megáll az Isten iránti elköteleződés?
Az Újszövetség egyik legismertebb részében, a „szeretet himnuszában”
(1Kor.13;3) nem azt írja-e Pál, hogy teljesen felesleges minden adomány, ha
nincs mögötte szeretet? Nem azt mondja-e Jézus (Máté5;23-24), hogy ne az
egyháznak fizess adományt, ha a testvéred ellen meg éppen vétkezel? Ne pénzzel
próbáld kompenzálni a bűnödet! Nem a törvény áthágásának minősíti-e Jézus, ha
valaki úgy fizet pénzt az egyháznak, hogy abból az összegből a hozzátartozóinak
kellene részesülnie (Máté15;3-5)?
Kérdezem, hogy az elmúlt 30 év alatt milyen arányban
történt az adakozással kapcsolatban a fenti igéknek a hirdetése és milyen
arányban az arra történő buzdítás, hogy: „adj(!)”? Az én tapasztalatom
tragikus, az én tippem az arányra úgy néz ki, hogy: 1:1000. Az 1 vonatkozik
arra, leegyszerűsítve, hogy „ne adj”.
Kérdezem továbbá, hogy csak nekem volt-e olyan
tapasztalatom, hogy a gyülekezetnek való adakozásra hivatkozva valaki nem
fizetett ki munkabért az alkalmazottjának, vagy ugyanerre hivatkozva világi
üzleti partnere felé nem teljesítette a leszállított áruért járó ellenértéket,
felnőtt korú „lány” édesanyja nyugdíját kérte/fogadta el segítségként, amit
aztán a gyülekezetnek adakozott, hogy ne legyen bűntudata, stb.? Csak nekem
van-e olyan tapasztalatom, hogy a testvérek személyes kapcsolataikban számon
kérik egymástól, hogy ki nem fizet tizedet?
Nem lehet-e, hogy a hatalmi ágak az egyházon belül is
jobb lenne, ha ekkora méreteknél már szétválnának? Az igét hirdető, annak
szellemi tisztaságát felügyelni hivatott tekintély nem kerül-e ellentmondásba
önmagával, amikor ugyanő egy szervezet (gazdasági) vezetőjeként a szervezet
anyagi prosperitására törekszik? Az ősegyház egyik első komoly döntése nem
éppen a két „hatalmi” ágnak a szétválasztása volt-e a növekedés miatt (Apcsel.6;1-7)?
A kérdés továbbra is az, hogy merre megy a hajó?
Felfaljuk-e a világot és saját magunkat is szőröstől-bőröstől, Balavány
Györgyöstől? Vagy van bennünk nyitottság szembe nézni önmagunkkal, beleértve a
hibáinkat és korrigálni az irányt, átállítani a vitorlákat? Inspirációul a
gondolkodáshoz, álljon itt végül a Máté12;7: „Ha pedig tudnátok, mi ez:
Irgalmasságot akarok és nem áldozatot, nem kárhoztattátok volna az
ártatlanokat. Mert a szombatnak is Ura az embernek a Fia.”
Kedves Szabolcs, az írásod tele van csúsztatásokkal - PONT ETTŐL ÉLETVESZÉLYES! Nem a gyülekezetre, hanem saját magadra nézve. Ugyanis, amit vet az ember, azt fogja aratni. Hazugságot vet, hazugságot fog aratni.
VálaszTörlésAzzal, hogy ez még az interneten is leírod, ezzel másokat is becsapsz, megtévesztesz, megbotránkoztatsz - esetleg a hittől elszakítasz, csak fokozod a bajt - hiszen amilyen mértékkel vetsz, olyan mértékkel fognak neked is vetni.
Gondolj csak bele Júdás esetébe: Megbánta, hogy elárulta az ártatlant, DE még sem tudott MEGTÉRNI. Bizonyára ismered a történetet, de olvasd csak el még egyszer, hátha megérted, mert ezek az Igék megmenthetnek téged, ha alázatosan fogadod őket.
Sajnos a helyhiány miatt nem tudom tételesen cáfolni állításaidat és bizonyítani, hogy amit teszel az Isten törvényének az áthágása, ezért csak röviden ajánlom figyelmedbe Gamáliel tanácsát és töröld ezt az oldalt!
"Apcs 5:34 Felkelvén azonban a tanácsban egy farizeus, névszerint Gamáliel, az egész nép előtt tisztelt törvénytudó, parancsolá, hogy egy kis időre vezessék ki az apostolokat. Apcs 5:35 És monda azoknak: Izrael férfiai, vigyázzatok magatokra ez emberekkel szemben, mit akartok cselekedni! Apcs 5:36 Mert ez időnek előtte felkelt Theudás, azt mondván, hogy ő valaki, kihez mintegy négyszáz embernyi tömeg csatlakozott; ő megöletett, és mindnyájan, akik csak követték őt, eloszlottak és semmivé lettek. Apcs 5:37 Ezután felkelt ama galileus Júdás az összeírás idején, és sok népet maga után csábított: ez is elveszett; és mindazok, akik őt követték, szétszórattak. Apcs 5:38 Mostanra nézve is mondom nektek, álljatok el ez emberektől, és hagyjatok békét nekik: mert ha emberektől van e tanács, vagy e dolog, semmivé lesz; Apcs 5:39 Ha pedig Istentől van, ti fel nem bonthatjátok azt; NEHOGY ESETLEG ISTEN ELLEN HARCOLÓKNAK IS TALÁLTASSATOK. Apcs 5:40 Engedének azért neki;"
Kedves András, a visszajelzést köszönöm, konkrétumok nélkül sokat nem tudok vele sajnos kezdeni, ha lesz egy kis időd, hasznos lenne, hogy az említettekre tényszerűen reagálj, ezt tudnám értékelni igazán.
VálaszTörlésÜdvözlettel: Szabolcs
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésKedves Szabolcs nagyon sajnálom, hogy belekerült a krédóba! Sokan azt is megkérdőjelezik, hogy lehet-e önálló gondolatod, ha meg azt le is írod, és mindezt a mammonnal kezded... hát ne várj jó reakciókat! Én elolvastam az írásod, higgy a kegyelemesbe, hogy ő majd mindent újjá tesz!!!
VálaszTörlésNem emlékszem, hogy bárki megkérdőjelezte volna az önálló gondolathoz a jogát. Felszínes és rosszindulatú állítás, egy magát jóembernek gondoló személytől.
VálaszTörlés