2016. szeptember 3., szombat

Elveszik-e a pénzt a hívőktől ... a Hit Gyülekezetében?



Elveszik-e a pénzt a hívőktől…
…a Hit Gyülekezetében?
Gondolkodj újra velem, kérlek, testvérem! Segíts, hogy bölcsességre jussak! Felelj, hadd kérdezzelek, mondj valami okosat! Taníts, hogy balgatag ne maradjak!
Avagy Schiffer András szavaival élve, fussunk neki még egyszer, méghozzá: Szőröstől-bőröstől, Balavány Györgyöstől.
1. Miért van az, hogy ez a kérdés, ez a téma, mindig újra előkerül? Pedig hivatalosan már oly sokszor mondta nekünk a képernyőn egy mosolygós arc, hogy: „Ez nem igaz, senkitől nem szedünk tagdíjat, nem található a tagok fizetési kötelezettségére vonatkozó semmilyen előírás, vagy szabályzat.” – Megerősíthetem, ez tényleg így van.
Létezhet-e, hogy mindennek ellenére mégis kényszerítve érezhetik magukat az istentiszteleteket látogató hívők az adakozással, tizedfizetéssel kapcsolatban? Létezhet-e egy szabályzatban előírt kötelezettség nélkül is működő kényszer? Meg lehet-e fosztani valakit a szabadságától az adakozás, tizedfizetés területén anélkül, hogy ennek írásban, hivatalosan deklarált formája létezne? Nem lehet, hogy azért ismétlődik meg ezzel kapcsolatban a kérdés mindig újra és újra, mert erre a választ mindeddig kikerülte a válaszadó és a kérdezőkben így továbbra is ottmaradt a megválaszolatlan hiányérzet? Vajon valóban nem érti a kérdést, vagy nem akarja érteni és ezért kerüli ki a hiteles, valódi válaszadást a prédikátor?
Emlékezzünk meg most is mindenek előtt arról, hogy a 80-as évek végén a maitól teljesen eltérő, más gyakorlat működött a gyülekezetben. Gyűjtés istentiszteleten minden szökőévben volt nagyságrendileg (pl. ha valakin segíteni kellett valamilyen tragédia folytán, mint mondjuk a házának a leégése, stb.), tizedet pedig az a szerencsés tudott fizetni, aki elég kitartó volt ahhoz, hogy kinyomozza, hogy ezt hogyan, kinek, milyen formában tudja megtenni. Megkockáztatom a kijelentést, hogy a tizedfizetésről még tanításban sem hallottam senkitől semmit, csak a Bibliát olvasva találkoztam vele, hogy van ilyen és kedvet is onnan kaptam hozzá.
Mára a gyűjtés heti rendszerességgel ismétlődik, az istentiszteletnek szinte elválaszthatatlan része, amelyre az összejövetel központi részében, közvetlen a dicséret után és a prédikáció előtt kerül sor. Ezen kívül zajlanak a tv-ben az 1%-os gyűjtéshez kapcsolódó kampányok, valamint reklámok, melyek a karitatív tevékenységeinkre hivatkozva igyekeznek adományt gyűjteni.
2.a) Nézzük most szegény, elcsépelt, rongyosra idézett, szélvésztől hányt-vetett kulcsigénket, melyet a legtöbb gyűjtés (heti gyakoriság) alkalmával nekünk felolvasnak. Aki szűken vet - mondja Pál - az szűken is arat, és aki bőven vet, az bőven is arat (2Kor.9;6-7). Mire vonatkozik a „szűken”, ill. „bőven” történő vetés - kérdezem én tőletek? Olvasd el újra és gondolkodj, kérlek! Nem, nem a pénzed mennyiségére, összegére, nagyságára. Nem. Nem arra vonatkozik, hogy minél többet adsz, annál jobban teszed, és minél kevesebbet adsz, annál rosszabbul cselekszel. A 7-es vers szerint az ember szívére, szívének állapotára vonatkozik, legkonkrétabban pedig arra, hogy mennyire külső befolyástól, kényszertől mentes (ez a „bőven” állapota a szívnek). Pál az egész gyűjtésnek a lebonyolításában, mondhatjuk, hogy az összegyűjtött adományok értékével szemben is a legfontosabbnak azt tartotta, hogy ez az alapelv véletlenül se sérülhessen senkinek az esetében. Hogy tovább sarkítsam és még egyértelműbbé tegyem: inkább ne adj, mint hogy esetleg, véletlenül, külső befolyás, kényszer hatása alá kerülj. Csak a saját elhatározásból, előre eldöntött adományt kívánta elfogadni Pál a jeruzsálemi rászorulóknak történt gyűjtésben. (Istennek nincs szüksége a pénzedre, Apcsel.17;24-25). Tehát én azt kérdezem tőletek, hogy a 2Kor.9;6-7 verseinek interpretálása ezzel az eredeti tartalommal történik-e általában a gyűjtéskor? Amikor azt mondjuk a pulpitusról, hogy az adományozandó összeg tekintetében mindig a több, a nagyobb van az Úrtól, akkor helyesen interpretáljuk-e az idézett igeverseket? Nem hozunk-e létre hangsúlyeltolódást az ige használata folyamán és nem keltünk-e olyan hatást bárkiben, hogy a Biblia eredeti szándékánál erősebb késztetés alakuljon ki az adomány fizetése iránt? Pál, vagy bárki a Bibliában tényleg heti 2 alkalommal tartott gyűjtéseket? Pusztán a gyűjtés sűrűsége és az idézett ige „enyhén” csúsztatott értelmezése által nem kerülhetnek-e minden jó szándék ellenére is kényszer/törvény alá némelyek? Nem a szabad akaratból, önként történő cselekvés ellen fejtünk-e ki befolyást éppen?
2.b) De nézzük tovább, a java igazából még csak most következik a kérdéseimnek. Ananiás és Zafira története alapján (Apcsel.5;1-5) a 90-es évek második felében az a magyarázat hangzott el a színpadról, hogy Isten ítélete azért sújtott le rájuk, mert nem adták oda a gyülekezetnek az eladott házuknak a teljes árát, hanem annak csak egy részét. Először is, megfelel-e ez a magyarázat az igazságnak? Olvasd el, kérlek, nézd meg, és úgy válaszolj. Mit olvasol? Azt, hogy Ananiásnak nem volt önkéntes, szabad elhatározása arra, hogy a házának az árát a gyülekezetnek adja. Abban volt hite, hogy ne adja oda. Sajnos nem merte megcselekedni ezt a hitét, vagyis megtartani a házát, ill. annak árát. Félt attól, hogy így a közösség el fogja őt utasítani. Erre a félelmére hallgatott és megpróbált az általa vélt gyülekezeti elvárásnak megfelelni úgy, hogy azt hazudta, hogy ő is odaadta a házának a teljes árát a gyülekezetnek, pedig ez nem volt igaz, csak egy részét adta oda. Péter apostol így értékelte a történteket: „Megmaradva, neked maradt volna meg, eladva is a te hatalmadban volt. Akkor miért csináltad ezt?” Ananiás és felesége tehát nem éppen egy rosszul értelmezett adakozás végrehajtása miatt került bajba? Nem azért kerültek bajba, mert adtak akkor, amikor lelkiismeretük szerint, az önkéntesség mércéje szerint nem kellett volna? Ennek az igének ilyen durva félremagyarázása nem okozhat a hallgatóságban is ugyanolyan félelemből, kényszerből megszülető adakozást, mint Ananiásban? Amikor nekünk szegezik a kérdést: elveszik-e a Hit Gyülekezetében a pénzt a hívőktől, nem állhatnak ilyen tapasztalatok is a kérdezők mögött? Ezek a prédikációk vajon alkalmasak arra, hogy némelyekben azt az érzést keltsék, hogy el akarják venni a pénzem? Ezzel az üzenettel nem valóban azt mondjuk, hogy Isten megbüntet téged, ha nem adod ide a pénzed? Nem úgy tesszük ezt, hogy közben a Bibliát félremagyarázzuk? Nem az Isten Igéjével történő visszaélés ez, amint ilyenekről Balavány György is említést tesz nagyon helyesen, mint minden vallással (kereszténységgel is) kapcsolatban fellelhető negatívumról? Nem úgy sikerült megint kioktatnunk valakit, hogy annak egyébként teljesen igaza van? A kioktatásunkkal egyben nem követtük el azon nyomban megint a Biblia félremagyarázását, vagyis azt, amiről Balavány György beszél? Tényleg fel kell falnunk mindenkit, „szőröstől-bőröstől, Balavány Györgyöstől? Az egyház mai erkölcsi és szellemi állapotát tekintve van-e egyáltalán hitelessége és ebből fakadó bármilyen alapja, hogy a világot elítélje, számon kérje, kioktassa? A biblia nem arról beszél-e, hogy egy „pogány”, egy magát nem kereszténynek valló inkább fog üdvözülni, amennyiben lelkiismerete szerint igazságosan éli az életét, mint egy keresztény, aki a Biblia ismeretével dicsekszik, és közben pedig éppen áthágja Isten útmutatásait (Róma2;13-29)?
3. a) És most nézzük talán a legizgalmasabbat. Ennek a pontos időszakára kicsit nehezebben emlékszem, de nagyjából talán 2000 körüli esemény lehet. Az istentiszteleten felolvasott igeszakasz a Malakiás3;8-10. A felolvasást követően a pulpitusról a pásztorunk jelentőségteljes arckifejezéssel, fennhangon tette fel a kérdést a feszülten figyelő gyülekezetnek: „Na, ki az a hazug, aki nem fizet tizedet?” A la natúr megvizsgálva így elsőre ezt a mondatot, tartalmazza-e azt az állítást, hogy aki nem fizeti a tizedet, az hazug? Ki az egy keresztény gyülekezetben, akinek feltett szándéka az lenne, hogy hazug lesz? Következik-e ebből a mondatból az, hogy ha én nem akarok hazug lenni, akkor tizedet kell fizetnem? Az egyház vezetőjétől, a legnagyobb szellemi/vallási tekintélytől elhangozva ez a kijelentés, bírhat-e legalább akkora erővel a hallgatóság számára, mint bármely szabályzatban rögzített tagdíj kötelezettség? Egy tagdíj kötelezettség áthágása esetén nem csak egy emberi szabályt hágok-e át, míg a szellemi vezető által hirdetett ige esetében Isten parancsát? Alkalmas-e arra ez a mondat, hogy az önkéntességemtől, a saját elhatározásból, szabad akaratból történő adakozástól engem megfosszon? Hol a szabadság, hogy ha hazug leszek akkor, ha nem adok? Na, de hát ez van a Bibliában, ezt írta Malakiás! – mondod te. Igen, ott, akkor, azoknak, az Ószövetségben – mondom én. Nem eltérő-e a Biblia, az Újszövetség szellemiségétől úgy idézni ezt a verset, mint ha ma, az újszövetségben, mindenkire, mindenkor egy kötelező törvény lenne? Az Újszövetség nem megváltott-e minden törvény, azaz kényszer, külső kötelezettség alól? Hol teszünk említést azokról az igékről, amelyek a Malakiás üzenetével ellentétben éppen arról szólnak, hogy utálatos volt Isten előtt az adomány gyakorlása? (Ámós5;21-23 és Mikeás3;1-11 és Mikeás6;7-8 és Esa.1;11-13 és Hós.6;6 és stb.)
3. b) Nem a hívő elkötelezettségének adományokban történő mérése ellen tiltakozik-e Jézus a Máté23-ban (Máté23;16-23)? Nem azt állítja-e itt, hogy az egyháznak fizetett adomány nélkül is megáll az Isten iránti elköteleződés? Az Újszövetség egyik legismertebb részében, a „szeretet himnuszában” (1Kor.13;3) nem azt írja-e Pál, hogy teljesen felesleges minden adomány, ha nincs mögötte szeretet? Nem azt mondja-e Jézus (Máté5;23-24), hogy ne az egyháznak fizess adományt, ha a testvéred ellen meg éppen vétkezel? Ne pénzzel próbáld kompenzálni a bűnödet! Nem a törvény áthágásának minősíti-e Jézus, ha valaki úgy fizet pénzt az egyháznak, hogy abból az összegből a hozzátartozóinak kellene részesülnie (Máté15;3-5)?
Kérdezem, hogy az elmúlt 30 év alatt milyen arányban történt az adakozással kapcsolatban a fenti igéknek a hirdetése és milyen arányban az arra történő buzdítás, hogy: „adj(!)”? Az én tapasztalatom tragikus, az én tippem az arányra úgy néz ki, hogy: 1:1000. Az 1 vonatkozik arra, leegyszerűsítve, hogy „ne adj”.
Kérdezem továbbá, hogy csak nekem volt-e olyan tapasztalatom, hogy a gyülekezetnek való adakozásra hivatkozva valaki nem fizetett ki munkabért az alkalmazottjának, vagy ugyanerre hivatkozva világi üzleti partnere felé nem teljesítette a leszállított áruért járó ellenértéket, felnőtt korú „lány” édesanyja nyugdíját kérte/fogadta el segítségként, amit aztán a gyülekezetnek adakozott, hogy ne legyen bűntudata, stb.? Csak nekem van-e olyan tapasztalatom, hogy a testvérek személyes kapcsolataikban számon kérik egymástól, hogy ki nem fizet tizedet?
Nem lehet-e, hogy a hatalmi ágak az egyházon belül is jobb lenne, ha ekkora méreteknél már szétválnának? Az igét hirdető, annak szellemi tisztaságát felügyelni hivatott tekintély nem kerül-e ellentmondásba önmagával, amikor ugyanő egy szervezet (gazdasági) vezetőjeként a szervezet anyagi prosperitására törekszik? Az ősegyház egyik első komoly döntése nem éppen a két „hatalmi” ágnak a szétválasztása volt-e a növekedés miatt (Apcsel.6;1-7)?
A kérdés továbbra is az, hogy merre megy a hajó? Felfaljuk-e a világot és saját magunkat is szőröstől-bőröstől, Balavány Györgyöstől? Vagy van bennünk nyitottság szembe nézni önmagunkkal, beleértve a hibáinkat és korrigálni az irányt, átállítani a vitorlákat? Inspirációul a gondolkodáshoz, álljon itt végül a Máté12;7: „Ha pedig tudnátok, mi ez: Irgalmasságot akarok és nem áldozatot, nem kárhoztattátok volna az ártatlanokat. Mert a szombatnak is Ura az embernek a Fia.”

5 megjegyzés:

  1. Kedves Szabolcs, az írásod tele van csúsztatásokkal - PONT ETTŐL ÉLETVESZÉLYES! Nem a gyülekezetre, hanem saját magadra nézve. Ugyanis, amit vet az ember, azt fogja aratni. Hazugságot vet, hazugságot fog aratni.

    Azzal, hogy ez még az interneten is leírod, ezzel másokat is becsapsz, megtévesztesz, megbotránkoztatsz - esetleg a hittől elszakítasz, csak fokozod a bajt - hiszen amilyen mértékkel vetsz, olyan mértékkel fognak neked is vetni.

    Gondolj csak bele Júdás esetébe: Megbánta, hogy elárulta az ártatlant, DE még sem tudott MEGTÉRNI. Bizonyára ismered a történetet, de olvasd csak el még egyszer, hátha megérted, mert ezek az Igék megmenthetnek téged, ha alázatosan fogadod őket.

    Sajnos a helyhiány miatt nem tudom tételesen cáfolni állításaidat és bizonyítani, hogy amit teszel az Isten törvényének az áthágása, ezért csak röviden ajánlom figyelmedbe Gamáliel tanácsát és töröld ezt az oldalt!

    "Apcs 5:34 Felkelvén azonban a tanácsban egy farizeus, névszerint Gamáliel, az egész nép előtt tisztelt törvénytudó, parancsolá, hogy egy kis időre vezessék ki az apostolokat. Apcs 5:35 És monda azoknak: Izrael férfiai, vigyázzatok magatokra ez emberekkel szemben, mit akartok cselekedni! Apcs 5:36 Mert ez időnek előtte felkelt Theudás, azt mondván, hogy ő valaki, kihez mintegy négyszáz embernyi tömeg csatlakozott; ő megöletett, és mindnyájan, akik csak követték őt, eloszlottak és semmivé lettek. Apcs 5:37 Ezután felkelt ama galileus Júdás az összeírás idején, és sok népet maga után csábított: ez is elveszett; és mindazok, akik őt követték, szétszórattak. Apcs 5:38 Mostanra nézve is mondom nektek, álljatok el ez emberektől, és hagyjatok békét nekik: mert ha emberektől van e tanács, vagy e dolog, semmivé lesz; Apcs 5:39 Ha pedig Istentől van, ti fel nem bonthatjátok azt; NEHOGY ESETLEG ISTEN ELLEN HARCOLÓKNAK IS TALÁLTASSATOK. Apcs 5:40 Engedének azért neki;"

    VálaszTörlés
  2. Kedves András, a visszajelzést köszönöm, konkrétumok nélkül sokat nem tudok vele sajnos kezdeni, ha lesz egy kis időd, hasznos lenne, hogy az említettekre tényszerűen reagálj, ezt tudnám értékelni igazán.
    Üdvözlettel: Szabolcs

    VálaszTörlés
  3. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  4. Kedves Szabolcs nagyon sajnálom, hogy belekerült a krédóba! Sokan azt is megkérdőjelezik, hogy lehet-e önálló gondolatod, ha meg azt le is írod, és mindezt a mammonnal kezded... hát ne várj jó reakciókat! Én elolvastam az írásod, higgy a kegyelemesbe, hogy ő majd mindent újjá tesz!!!

    VálaszTörlés
  5. Nem emlékszem, hogy bárki megkérdőjelezte volna az önálló gondolathoz a jogát. Felszínes és rosszindulatú állítás, egy magát jóembernek gondoló személytől.

    VálaszTörlés